Machiel van Zanten

tekst & redactie

Govert Ho (Persoonlijke Gezondheidscheck):

Klaar voor het kantelpunt

Alle Nederlanders toegang geven tot preventie via e-health. Daarnaar streeft &niped met de Persoonlijke Gezondheidscheck. Er komen steeds meer partners en het bereik groeit snel. Het wachten is op de definitieve doorbraak.

“Ik hou van uitdagingen”, zegt Govert Ho, managing director van de Persoonlijke Gezondheidscheck, halverwege het gesprek. Een week eerder heeft hij in Griekenland deelgenomen aan de Iron Man 70.3. Dat is een triatlon waarbij de deelnemers 70,3 Engelse mijlen zwemmen, fietsen en hardlopen. “Een groep vaders zei vorig jaar op Koningsdag tegen elkaar: dát gaan we doen! Geen van ons kon echt zwemmen. We hadden natuurlijk wel diploma’s, maar geloof me, dan kun je niet in open zee zwemmen. Daarom hebben we twee keer per week zwemles genomen, om zeven uur ’s ochtends. Niet altijd leuk, maar we hielden vol en motiveerden elkaar. Ik kijk terug op een fantastisch jaar, met als motto: it’s the journey rather than the destination. Of ik de Iron Man zou voltooien of niet, de weg ernaartoe was al de moeite waard.”

Hij vertelt het niet zomaar. In de deelname aan en voorbereiding op de triatlon ziet Ho parallellen met zijn organisatie. “Met &niped leggen we ook een lange weg af. We moeten tegenslagen overwinnen en doorgaan. We weten zeker dat we op de goede weg zijn. Maar we bereiken onze destination alleen als iedereen gemotiveerd blijft, hard werkt en er heilig in blijft geloven dat wij een van de sleutels in handen hebben om de gezondheidszorg in Nederland te veranderen.”

Onafhankelijk

Die sleutel is de Persoonlijke Gezondheidscheck. Dat instrument geeft mensen inzicht in hun gezondheid en leefstijl. De basis is een online vragenlijst, waarbij de deelnemers ook een checkbox krijgen toegestuurd om thuis tests te doen. Gemiddeld betalen deelnemers vijftig euro voor de check, die zich richt op tien risicofactoren, zoals roken, alcohol, voeding, overgewicht, cholesterol en bloedsuiker. “Die tien factoren veroorzaken volgens de WHO zeventig procent van de ziektelast in de westerse wereld. Al die risicofactoren zijn aan te pakken door aanpassing van je leefstijl.”

&niped wil met de check alle Nederlanders toegang geven tot preventie via e-health zodat ze zelf de verantwoordelijkheid voor hun gezondheid kunnen nemen. “Daarin zijn we niet alleen, er zijn meer gezondheidschecks. Wat ons uniek maakt, is dat we onafhankelijk en medisch-wetenschappelijk gevalideerd zijn. Bovendien werken we samen met gerenommeerde gezondheidsfondsen als de Hartstichting, het Longfonds, de Nierstichting en het Diabetes Fonds; met de huisartsenorganisaties LHV en NHG; en met GGD GHOR.”

Nieuwe impuls

De gezondheidscheck is in zijn huidige vorm in 2015 gelanceerd. Twee jaar later kreeg de check een nieuwe impuls. “We vernieuwden onze strategie, met meer focus op partners, zoals zorgverzekeraars, tussenpersonen en arbodiensten. Tegelijkertijd ontwikkelden we ons product verder en maakten we de interne organisatie flexibeler.”

Sindsdien is het hard gegaan. “In 2017 hadden we één zorgverzekeraar die de gezondheidscheck vergoedde, nu hebben we er acht.” Maar de weg naar succes is lang. ”De meeste klanten zijn bedrijven en we willen veel meer individuen bereiken. Onze ambitie is dat in 2021 1,7 miljoen Nederlanders minimaal één keer de gezondheidscheck hebben gedaan. Daar staan we nu, met bijna 300.000 deelnemers, nog ver vanaf. Iedereen erkent het belang van preventie, maar de bereidheid om ervoor te betalen, is nog onvoldoende."

Toch is Ho optimistisch. “De deuren gaan open, de gesprekspartners zijn er. Door bijvoorbeeld de samenwerking met partners groeit ons bereik gigantisch. Maar het duurt lang voor er een kantelpunt komt dat leidt tot meer deelnemers en omzet. Dat is misschien wel inherent aan de gezondheidszorg: alles duurt lang. We blijven er heilig van overtuigd dat we op de goede weg zijn en dat het een kwestie van tijd is voor het kantelpunt komt. En wanneer dat komt, zijn wij er helemaal klaar voor.”

Verschenen in jaarverslag 2018 Noaber Foundation